Blog a afiliacja: 18 prostych pomysłów na teksty dla blogerów!


Udział w programach partnerskich to jeden z najskuteczniejszych pomysłów na monetyzację bloga. Aby nawiązać współpracę z siecią afiliacyjną, która zarządza takimi programami w imieniu reklamodawców, bardzo często nie trzeba nawet prowadzić własnej działalności gospodarczej. Wystarczy mieć już pewną liczbę czytelników oraz listę ciekawych dla nich i wartościowych tematów do poruszenia, w które wpięte zostaną linki afiliacyjne. Jak to działa? Podpowiadamy!

Po pierwsze masz dwie możliwości:

1. Możesz najpierw przejrzeć aktualnie dostępne programy partnerskie w wybranej przez siebie sieci, a następnie pod nie wymyślić temat postu (zgodny z Twoim blogiem), tak aby wpiąć link.

2. Możesz najpierw napisać tekst lub odświeżyć już opublikowany, cieszący się popularnością starszy post z uaktualnioną treścią, a następnie znaleźć pod niego program partnerski i wpiąć link.

Po drugie, zanim zaczniesz działać, pamiętaj o bardzo ważnej rzeczy – kluczem do sukcesu nie jest bezpośrednia i mało subtelna promocja, powielana w każdym możliwym miejscu wpisu. To da Ci efekt prawie taki sam, jakbyś przysypał stronę banerami – a przed tak silnym przekazem użytkownicy bronią się AdBlockiem. Koniecznie zwracaj uwagę na to, aby linki afiliacyjne dotyczyły tej samej tematyki co wpis. Oferuj czytelnikom coś, co ich zainteresuje lub przyda im się:)

Lista tematów

1. Recenzje   

Zacznijmy od jednej z najpopularniejszych form stosowanych na blogach, mającej ogromny potencjał konwersji. Jeśli ktoś czyta Twoją recenzję filmu albo książki – w większości przypadków trafił tu właśnie dlatego, że poszukuje takiego przedmiotu i zastanawia się nad kupnem, ale nie jest do końca pewny, czy będzie to trafny wybór. Dlatego link pod koniec takiego tekstu lub nawet widget z linkami do tego samego produktu w paru sklepach to bardzo fajny sposób na zarobienie. W tym wypadku to reklama mocno osadzona w kontekście – czytelnik zainteresowany Twoim tekstem najprawdopodobniej będzie szukał tego produktu w następnej kolejności w Google. A tak, od razu przekierowujesz go do sklepu.

Ważne, żeby Twoja recenzja nie odstawała od reszty treści na blogu (to dotyczy też wszystkich pomysłów poniżej). Na co dzień piszesz o gotowaniu? Jeśli nagle opublikujesz recenzję o profesjonalnym sprzęcie narciarskim albo modzie męskiej możesz spotkać się ze sporym zdziwieniem swoich czytelników, a konwersje będą rzadsze. Lepiej trzymać się tej samej tematyki – zawsze możesz również założyć drugiego bloga, na którym będziesz pisać o czymś innym i kierować teksty do innej grupy internautów. Pamiętaj również, że Twoja recenzja będzie naprawdę rzetelna, jeśli wspomnisz nie tylko o zaletach produktu, ale także o jego minusach.

Sprawdzaj również na bieżąco to, jak Twoje wpisy radzą sobie w Google Analytics. To narzędzie oferuje dużo możliwości i gromadzi bardzo użyteczne dane. Sprawdź, które teksty klikają się najchętniej, jak dużo czasu użytkownicy spędzają na konkretnych stronach. Przy dużej liczbie wpisów będzie Ci łatwiej zauważyć, co najchętniej jest czytane na stronie i co warto zrecenzować w przyszłości.

jeśli chcesz zrecenzować... możesz podpiąć linki:
książkę TaniaKsiążka
sprzęt sportowy CentrumRowerowe, ABCFitness
elektronika Redcoon, EuroRTV, NeoNet, Neo24
restauracje, hotel, spa Groupon, Travelist
kosmetyki e-Zebra
zabawki SMYK

 

2. Testy

Testy są równie popularne co recenzje. Szczególnie, jeśli prowadzisz bloga o tematyce sportowej albo zajmujesz się elektroniką. W afiliacji masz do wyboru programy o różnej tematyce. Jeśli piszesz o drogim sprzęcie telewizyjnym, czytelnicy będą dokonywać zakupów rzadziej, ale Twoje prowizje będą wyższe. Pamiętaj o tym przy wyborze programu partnerskiego do konkretnego wpisu. A jeśli przy okazji testujesz rzeczy, które do tej pory nie miały zbyt wielu opinii w internecie – możesz liczyć na lepsze pozycjonowanie w wynikach Google. Dlatego jeśli masz dylemat, co przetestować i trudno Ci dokonać wyboru – sprawdź w Google i wtedy podejmij decyzję.

3. Wpisy dla początkujących

Gdy prowadzisz specjalistyczny blog na którym dzielisz się fachową wiedzą, zastanów się nad postami (a może całym cyklem?) dla osób początkujących.

Jeśli... napisz post o i podepnij link:
uprawiasz wspinaczkę górską jak zacząć chodzić po górach, jak trenować i poleć jakiego sprzętu używasz ABCFitness
jeździsz na nartach jak zacząć i się nie zniechęcać, jak dbać o sprzęt, recenzji nart Decathlon
jesteś kucharzem lub dietetykiem restauracje, w których zjeść na mieście jeśli jesteś na diecie Groupon
znasz się na makijażu najczęściej popełnianych błędach

e-Zebra

 

4. Listy na czasie

Oglądasz trwającą właśnie Letnie Igrzyska Olimpijskie w Rio? Wykorzystaj to! Warto pisać o tym, co właśnie w tej chwili najbardziej interesuje internautów. Jeśli aktywnie uprawiasz sport, poszukaj programów partnerskich ze sklepami sportowymi. Wybierz gadżety i stroje z motywami polskiej reprezentacji i barwami narodowymi. Napisz, jakie dyscypliny interesują Cię najbardziej, kto z Polaków ma szansę na medal. Grunt to innowacyjność i bycie na bieżąco. Znowu wszyscy ekscytują się „Grą o Tron”? Napisz swoje autorskie przemyślenia na ten temat – wklej odpowiednie linki afiliacyjne do polecanych przez siebie książek w podobnym klimacie, do oryginalnych książek, DVD i gadżetów z tej serii.

PRO TIP: aby prześledzić co jest w sieci na topie, użyj darmowego narzędzie Google Trends

5. Wpisy bardziej osobiste

Zgromadziłeś już liczne rzesze czytelników i blogujesz od miesięcy/lat? Masz dużą bazę powracających fanów, którzy angażują się w komentarzach i mediach społecznościowych? Z chęcią poznają Cię jeszcze lepiej. Dlatego warto co jakiś czas publikować wpisy „osobiste”. To świetny pomysł dla blogów poświęconych kulturze – możesz przykładowo opisać „jak zaczęła się moja przygoda z książkami?” i podać linki afiliacyjne do zakupu Twoich ukochanych książek z dzieciństwa w jednej z internetowych księgarni.

6. Wpisy sezonowe

Takie sezonowe wpisy możesz tworzyć właściwie o każdej porze roku i na każdego bloga. Zbliża się zima i za oknem już pierwsze przymrozki? Napisz o tym, jak chronić swój telefon i laptop przed zimnem i martwymi pikselami – nie zapomnij dodać przy okazji odnośników do futerałów na telefony i toreb. Jeśli piszesz o modzie – latem zamieść wpis o najważniejszych dodatkach na plażę albo nowych trendach w dziale kostiumów kąpielowych. Możliwości jest naprawdę dużo, a inspirację znajdziesz u wydawców premium – czyli w najpopularniejszych serwisach tematycznych i w magazynach drukowanych. Ich redakcje są wyspecjalizowane w tworzeniu contentu, który będzie zarabiał! Pamiętaj jednak o tym, by Twoje opracowanie, zestawienie pozostało w pełni autorskie, miało „Twój sznyt”.

7. Poradniki

Kto z nas nie lubi od czasu do czasu przeczytać poradnika? No właśnie! Napisz o tym, jak spakować się na wakacje w małą torbę i przy okazji daj link do miejsca, z najlepszymi cenowo ofertami wyjazdów albo poręcznymi walizkami.

Możesz też stworzyć poradnik na temat tego, jak oszczędzać – zarobki na blogach poświęconym finansom i oszczędnością oferują wysokie stawki prowizji i można na tym zarobić duże pieniądze. W takim przypadku bardzo ważna jest merytoryka tekstów i umiejętność kreowania się na eksperta w danej dziedzinie – twoi czytelnicy muszą Ci zaufać, zanim wykupią polecaną przez Ciebie lokatę.

Jeśli prowadzisz blog o tematyce wnętrzarskiej albo ogrodnictwie – zrób samouczek pokazujący, jak wykonać coś krok po kroku. Możesz się zastanowić nad zilustrowaniem tego zdjęciami albo dodatkowym filmikiem. Coraz więcej contentu w internecie to właśnie video, więc wykorzystaj okazję. Algorytm Facebooka o wiele przychylniej patrzy na tego typu materiały i oferuje większe zasięgi niż w przypadku zdjęć lub linków, co zapewni Ci większy ruch z sociali na stronie. Kombinacja tekstu i video to świetne rozwiązanie, link afiliacyjny możesz wpleść i do tekstu, i do opisu filmu na serwisie, na którym go umieścisz. Takie multimedialne uatrakcyjnienie treści, które tworzysz, z pewnością spodoba się Twoim fanom.

8. Checklisty, niezbędniki

Każdemu zdarzy się czasem przegapić coś, co jest bardzo przydatne i wszyscy z tego korzystają, a wcześniej nie mieliśmy o tym pojęcia. I właśnie dlatego powstają listy przydatnych rzeczy. Możesz umieścić więc taką listę narzędzi lub przedmiotów, które przydadzą się Twoim czytelnikom w podróży, w codziennej pracy albo hobby.

Znasz jakieś ciekawe narzędzia i przedmioty, które są potrzebne w pracy freelancera? Może porcja absolutnie niezbędnych lektur branżowych? Albo dla sportowca ubiór i gadżety – konieczne dla danej dyscypliny? Taka lista z opisami, screenami i omówieniem każdej rzeczy może być potężnym źródłem ruchu na Twoim blogu.

9. Autorskie zestawienia

Jeśli zajmujesz się modą to wiesz, jak ważne jest pierwsze wrażenie. A składają się na to wszystkie elementy ubioru. Dlatego świetnym pomysłem jest przygotowanie całych zestawów – czy to kolorystycznych, czy też na konkretną okazję (ślub znajomego, wyjazd nad morze). Przy oferowaniu czytelnikom takich gotowych rozwiązań umieść linki partnerskie do ubrań, o których piszesz.

PRO TIP: przy blogach modowych i zestawach bardzo ważne są zdjęcia - potencjalny klient chce (i musi) zobaczyć jak wygląda dany produkt. Poświęć trochę czasu na zrobienia dobrych zdjęć, dopieść je w edytorze (np. darmowy Canva).

10. Wpisy o stanowisku pracy

Wcześniej pisałam o tym, że warto umieszczać osobiste rankingi – ulubionych książek, filmów. Kolejną ciekawą opcją są zdjęcia stanowiska pracy/rozrywki. Jeśli prowadzisz blog o grach i nowych technologiach – zrób zdjęcie swojego stanowiska pracy (komputera, dodatkowych gadżetów) i opisz sprzęt, z którego korzystasz. Może bardzo lubisz swoją klawiaturę i jesteś z niej zadowolony? Napisz parę zdań o swoich wrażeniach z codziennego użytku i nie zapomnij dodać linku afiliacyjnego do miejsca, gdzie czytelnik kupi ją online. A może masz swoje ulubione słuchawki, z którymi nigdy się nie rozstajesz podczas oglądania filmów lub słuchania muzyki? Zrób to samo!

PRO TIP: zdjęcia nie muszą być idealne - czasem nawet lepiej jeśli są zrobione "na szybko" czy "z biodra" ponieważ to zwiększa ich autentyczność

11. Relacje z eventu lub podróży

Podróże i udział w hobbystycznych eventach bardzo rzadko kojarzą się czytelnikom z reklamą. A możliwości zarabiania na takich wpisach jest dużo: ciekawe wyjazdy, sprzęt sportowy – możesz dodać linki pod swoimi zdjęciami: byłeś na wycieczce rowerowej? Zrób zdjęcie, na którym jest Twój rower, i dodaj w opisie pod zdjęciem link do tego modelu. Nie zapomnij napisać parę zdań o tym, jakie masz wrażenia po długiej jeździe. To cenne informacje i mogą pomóc osobie w decyzji o zakupie podobnego roweru. Ważne, żebyś cały czas testował, gdzie linki sprawdzają się najlepiej – pod zdjęciami, a może w samym tekście? To wszystko zależy od specyfiki tego, o czym piszesz i jak wygląda Twoja strona.

PRO TIP: jeśli w ramach programu partnerskiego nie jest to zabronione, warto skrócić link afiliacyjny za pomocą np wtyczki do WordPress'a - Easy Affiliate Links

12. Lista życzeń

Listy życzeń nie bez powodu są obecne w większości najlepszych sklepów zakupowych – jeśli użytkownik nie dokona teraz zakupu, a dana rzecz mu się podoba – może wrzucić to na swoją listę zakupową i wrócić do tego później. To też idealny materiał na wpis, który przy okazji będzie na siebie zarabiał. Zastanów się, czego ma dotyczyć lista i jakie masz możliwości programów partnerskich, które będą pasowały zarówno do niej, jak i do tematyki bloga.

Pomysłów na listę życzeń może być wiele, wszystko zależy od tego, o czym z reguły piszesz. Nie każdy produkt musi mieć link afiliacyjny, liczy się jakość, a nie ilość. Osoba odwiedzająca Twoją stronę i tak nie kupi czegoś, co jej się nie spodoba. Nawet, jeśli napiszesz o tym 10 razy i dodasz mnóstwo linków i banerów.

13. Poradniki prezentowe

Kupowanie dobrych prezentów, które spodobają się obdarowanemu to prawdziwa sztuka. Dlatego wiele osób szuka inspiracji w internecie. Takie poradniki idealnie sprawdzają się w okresie świątecznym – znowu ucz się od wydawców premium – drukowane magazyny kolorowe zawsze wtedy mają taką dedykowaną sekcję, najpopularniejsze portale lifestylowe również!

Taki wpis powinien mieć chwytliwy tytuł i być zoptymalizowanym pod kątem SEO – możesz liczyć na spory ruch z Google.

14. Śledź promocje i pisz o tych najciekawszych

Dlaczego aż tyle osób śledzi blogi finansowe takich osób jak przykładowo Michał Szafrański i jego blog jakoszczedzacpieniadze.pl? Ponieważ jego rady i informacje o ciekawych promocjach są naprawdę wartościowe.

O promocjach można informować tak naprawdę w każdej branży, nie tylko finansowej: możesz pisać o świetnych okazjach na wycieczki i wspomnieć, że też tam byłeś (odwołaj się do poprzednich wpisów na ten temat, jeśli takie napisałeś – linki wewnętrzne potrafią zdziałać cuda). Napisz o ciekawych wyprzedażach lub promocjach w wybranym sklepie online działającym w afiliacji. Wybierz te kreacje, które Twoim zdaniem są najciekawsze i pokaż ich zdjęcia. Nie zapomnij oczywiście o linkach do produktów.

15. Wpisy luźne/śmieszne

Pasują właściwie do każdego bloga, ale w zależności od jego tematyki, powinieneś pisać o czymś innym

Jeśli Twój blog jest o napisz z przymrużeniem oka o i poszukaj pasujących rzeczy:
modzie 10 stylizacji inspirowanych postaciami fantastycznymi Diverse, Vistula, Wółczanka,
sporcie Gadżety o których marzy każdy rowerzysta, ale jeszcze o tym nie wie CentrumRowerowe.pl
książkach 10 książek, które przeczytają nieliczni, ale Tobie się udało TaniaKsiążka.pl

 

16. Miesięczne i roczne podsumowania

Każdy powód jest dobry do zrobienia zestawienia, ale o czym pisać na blogu i kiedy?  Koniec roku to idealny czas na robienie podsumowań. Jeśli w danym okresie przeczytałeś dużo książek – podziel się tą wiedzą ze swoimi czytelnikami. Zrób listę tych lektur, które podobały Ci się najbardziej i napisz dlaczego.

Do takiego wpisu możesz dołączyć nie tylko pojedyncze linki, ale i specjalne widgety agregujące więcej ofert danego produktu na różnych stronach. Coraz więcej sieci afiliacyjnych oferuje tego typu rozwiązania.

17. FAQ lub Q&A

Jeśli Twoi czytelnicy często piszą do Ciebie z pytaniami, prośbą o poradę, dopytują, jakich produktów lub jakiego sprzętu używasz, zbierz te pytania i opublikuj odpowiedzi. Pamiętaj o merytorycznym uzasadnieniu i rzetelnym wskazywaniu zarówno zalet, jak i wad proponowanych przez siebie rozwiązań.

Odpowiedni link możesz również wpiąć, odpowiadając w komentarzu na pytanie, które zostało zadane właśnie w ten sposób – tworząc jednak osobny artykuł na ten temat, zyskujesz więcej (dodatkowy pełnowartościowy wpis, content pod SEO itd.). Taki tekst może składać się z często zadawanych pytań (FAQ) lub po prostu zebranych, zadawanych ad hoc przez userów pytań i odpowiedzi (Q&A).

18. Słownik-alfabet

To jest kolejna odsłona wpisów objaśniających – jeśli w tematyce, w której się obracasz, są pojęcia, zagadnienia, które wymagają wyklarowania albo warte są osobnych opracowań, śmiało opisz je. Słownik-alfabet zapewni Ci regularny content – dzięki temu zbudujesz powracające audytorium.

Jeśli Twój blog jest o Twój alfabet może wyglądać a produkty znajdziesz:
podróże  "W" jak walizka albo "P" jak plecak; "K" jak kolej albo "L" jak lotnisko Travelist, Decathlon, Groupon
kuchni "R" jak ryż albo "M" jak makaron Frisco
książkach K jak "kryminał" albo "A" autobiografia; K jak "Kindle" albo "A" jak audiobook TaniaKsiążka, EuroRTV