Prawdy i mity na temat marketingu afiliacyjnego


Każdy, kto nie miał wcześniej styczności z marketingiem afiliacyjnym lub chciałby przypomnieć sobie kilka dobrych praktyk z nim związanych, znajdzie w tym artykule niezbędne informacje.

1. Start programu partnerskiego nie równa się natychmiastowemu przychodowi.

Sama realizacja programu partnerskiego i widoczny z niego zysk, wymaga sporych nakładów pracy. Marketing afiliacyjny bazuje na długo budowanych dobrych relacjach, tak więc wymagania wobec niego powinny wzrastać wraz z rozwojem programu. Na początek powinno się stworzyć solidną strategię z realnymi do osiągnięcia celami. Należy również zastanowić się jacy Wydawcy będą najlepiej pasowali do Twojego programu afiliacyjnego. Dobranie Wydawców pod względem jak największej efektywności wymaga czasu. Warto również ustalić rozkład planowanej w ciągu miesiąca promocji. Rozkład powinien zawierać wszystkie nowości, konkursy i innego rodzaju promocje zachęcające do kupna. Wydawcy stopniowo poznają i przekonują się do twoich produktów, ich kategorii i promocji. Pamiętaj, że rolą Wydawcy jest dostarczenie wartościowego ruchu na Twoją stronę, natomiast ważnym jest również zachęcenie potencjalnego klienta, dlatego też, aby osiągnąć sukces należy oferować produkty najwyższej klasy. Zaproponuj stałą, atrakcyjną ofertę, aby zachować ciągły, wartościowych ruch dostarczany przez twoich Wydawców.

2. Marketing afiliacyjny jest pozbawiony ryzyka

Istnieją przypadki Wydawców szukających łatwego zysku, który mogą zdobyć dzięki działaniom niezgodnym z regulaminem programu. Na przykład używanie pop-upów, czy robotów sztucznie generujących kliknięcia. Mimo, że w rozliczeniu za sprzedaż takie zagrożenie nie istnieje, warto sprecyzować jakich Wydawców preferujesz, za co dokładnie jest rozliczenie. Aby monitorować program partnerski na własną rękę użyj wszystkich dostępnych narzędzi. Musisz też pamiętać, że to ty jesteś odpowiedzialny za ofertę oraz łatwą i przystępną nawigację na stronie. Kiedy Wydawcy zostaną dodani do twojego programu, powinieneś zapewnić stały dostęp do zachęcających materiałów reklamowych, aktualizowanych w przypadku każdej zmiany komunikacji na stronie. Zróżnicowanie materiałów reklamowych – dostępny product feed, kody rabatowe, różne rozmiary bannerów, udostępniony deep linking, elastyczność w rozwiązaniach niestandardowych – zapewni dostęp do różnorodnych Wydawców. 

3. Marketing afiliacyjny gorzej funkcjonuje w przypadku mniejszych e-commerce’ów

Duży i znany brand nie jest konieczny do odniesienia sukcesu w afiliacji, jednak sklep, którego miesięczne statystyki nie przekraczają 20 tysięcy unikalnych użytkowników, jest mniej rozpoznawalny na rynku i ma mniejsze szanse na osiągnięcie sukcesu w afiliacji. Wynika to z tego, iż Wydawcy są mniej chętni do umieszczania materiałów reklamowych sklepów słabo znanych, a niski ruch na stronie może być niewystarczający do wygenerowania odpowiedniej ilości sprzedaży, co jest istotne w modelu rozliczenia właśnie za sprzedaż. Częstym problemem w przypadku mniejszych e-commerców jest niedopilnowanie podstawowych kwestii, takich jak przygotowanie odpowiednich bannerów, dbanie o witrynę ze strony programistycznej, czy zachowywanie ciągle aktualnych linków.

4. Wciąż rozwijający się rynek afiliacji

Marketing afiliacyjny jest potężnym źródłem nowych klientów. Rynek ten w Polsce ciągle się rozwija, jednak jeszcze trochę brakuje mu do rynków zachodnich, gdzie przykładowo w Stanach Zjednoczonych szacuje się, iż w 2014 roku wydatki rynku afiliacyjnego osiągną 4.1 miliarda dolarów, gdzie jeszcze w 2007 roku było to 1.6 miliarda.

5. Działania przed rozpoczęciem współpracy w sieci partnerskiej

Zanim rozpoczniesz działania w sieci partnerskiej, zastanów się, czy Twój produkt jest na tyle znany i rozpoznawalny, że przyniesie Ci efekty, z których będziesz zadowolony. Czy masz czas i środki na inwestycję w materiały reklamowe oraz aktywną współpracę. Idealny program partnerski opiera się właśnie na partnerskich relacjach i komunikacji, a nie tylko na postawionych sieci wymaganiach.